Av Annika - 9 mars 2008 15:53

2008-03-09 15:53 Langkawi, Malaysia

Nästa steg i vår resplan var att åka över till malaysiska halvöns östkust och Perhentian Island som ska vara en fin paradisö men eftersom vi tagit det så otroligt lugnt och spenderat de senaste veckorna på lugna stränder så fick vi ett ryck att åka över till Borneo istället! Planet avgår från Kuala Lumpur på onsdag till Kota Kinabalu, KK, på malaysiska delen av Borneo.

Efter drygt en vecka dar flyger vi tillbaka for att ta oss vidare till Singapore. Nar jag aker mot Sverige sa paborjar Fredrik sin resa ner till Australien, jag ar grymt avundsjuk.. jag som har tiden och allt.

Hur som helst sa befinner vi oss alltsa pa Borneo om 3 dygn, det ska tydligen vara riktigt tufft!

Här är det fortfarande helt otroligt hett om dagarna. Som västlänning innebär det att jag tar på mig väldigt lite. Dagen till ära hade jag jeans-hotpants på mig och en tubtopp. Jag gick ensam fram och tillbaka till hotellet och kände mig nådigt uttittad, några tutade efter mig på gatan. Jag tar inte det som en komplimang härnere direkt. Jag tog på mig en tröja och kände mig genast bekvämare. Här är ändå en turistort som kryllar av lättklädda västlänningar.

Nu ska vi snart tillbaka till det kusliga ode stallet vi bor pa, med katter och rattor som stryker omkring. Rummet ar det inget storre fel pa dock, inga kryp darinne, nejnej! Förutom vår egen lilla ödla förstås, som vaktar oss varje dag.

Av Annika - 8 mars 2008 11:02

2008-03-08 11:02 Langkawi, Malaysia

Idag vaknade vi klockan 10 och begav oss ut efter frukost/lunch, tyvarr visade sig allt vara stangt. Antingen var det for att det var for tidigt eller sa var det pa grund av valet som tydligen agde rum har idag.

Vi hittade en liten affar men de hade inget matvanligt. Fredriks frukost blev en Kitkat och apelsinjuice medan min blev havrekex och ananasjuice.

Sedan var det bara att bege sig till stranden, det finns inget annat att gora en san har varm dag. Vi hittade en skuggig och hyffsat sval plats under nagra trad. Där satt vi som vanligt och diskuterade bort några timmar och spelade kort däremellan.

Stranden i sig ar jattefin och riktigt stor (lite folk ocksa) men vattnet ar inte alls lika turkost som pa Thailands oar. Fredrik har skrämt upp mig med att det finns dödliga maneter här så jag inbillar mig hela tiden att jag känner något hetta till på kroppen när jag badar. Åh, så onödigt!

Snart blir det playan igen for lite middag!

Av Annika - 7 mars 2008 14:29

2008-03-07 14:29 Langkawi, Malaysia

Jag hade inga problem med var spartanska bungalow overhuvudtaget men nar det var dags att sova sa fungerade den tunna bambuvaggen inte som nagon ljudisolering alls.
Precis bredvid var bungalow, nere pa stranden, firade thailandarna sin skolledighet med hog thailandsk musik, raketer, skrik, applader och allman livlighet. Fredrik, som kan sova aven om en stor blasorkester spelar honom rakt i oronen, somnade ganska fort och vaknade inte vare sig av thailandsk techno-musik eller fyrverkerier.
Sjalv fick jag ligga vaken timme efter timme, sa fort jag holl pa att falla i somn sa drog en ny intensiv lat igang eller sa skot de upp fler raketer. Nar det fortfarande inte slutat lata klockan 04.15 sa kom jag pa att jag hade ett par oronproppar i necessaren, nu ska har sovas! For forsta gangen vaknade jag senare och var mer morgontrott an Fredrik.

Vi gick bort till restaurangen dar vi at var inte-sa-goda Carbonara igar kvall for att ata lite frukost. Vi bestallde det sedvanliga; cheese sandwich. Normalt sett bestar det av en toast med ost och gronsaker, oftast med pommes frites till.
Har bestar det av de fetaste skivorna av vitt brod, ca 3 cm, med sju kilo ost daremellan. Valdigt oaptitligt!
Vi bestamde oss for att aka vidare till Langkawi redan idag eftersom det inte finns alltfor mycket att gora pa Koh Lipe (Nej, det hade inte med ostmackan att göra!).
Vi bokade biljetter och gick for att checka-ut. Jag bad att vi skulle fa behalla bungalowen i tva extra timmar och forsokte fraga om det var okej. Deras engelska ar dock sa bristfallig sa att jag inte ens ar saker pa om de sa ja eller nej.
Jag uppfattade det som ett ja.

Vi byter om och kastar oss i det kristallklara vattnet, precis som pa Koh Ngai sa gar det inte att klaga pa vare sig det kristallklara vattnet, den vita sanden eller vattentemperaturen.

14.30 var det dags att bege oss bort mot Thailand Immigration Office dar vi fick fylla i lite visum-papper for Malaysia och sen hoppa in i en longtail-boat som bara ska kora oss 50 meter till motorbaten. Detta tar dom 50 baht per person for, ett riktigt fult satt att knipa at sig pengar fran turisterna.
Batresan med motorbaten var verkligen inte alltfor skon for ryggen med allt skumpande over vagorna men resan var som tur vara bara 45 minuter lang.
Val framme pa Langkawi sa vantar vi pa vara pass (som vi var tvungna att ge till dom pa baten pa grund av tullen).
Nar vi far tillbaka dom och letar taxi sa utbrister Fredrik plotsligt "Kolla apan!", och mycket riktigt pa andra sidan vagkanten star en livs levande apa, haftigt!
Vi hittar en taxi och nar vi hoppar in sa marker man genast skillnaden pa engelskan. Malayerna jag traffat hittills ar betydligt battre pa engelska, vilket jag ser som jattepositivt!
Det gar faktiskt att fa fram meningar och budskap, skont! Jag värdesätter det jättemycket eftersom man på så vis kan få mer information från lokalbefolkningen om hur deras värld ser ut.

Vi bor i ett dubbelrum som ar helt okej, sa har langt! Vi kommer att betala 100 kr/person for 3 natter dar, bra prisniva!
Tvatten ar inlamnad och internet ar mycket billigare an pa oarna i Thailand!
Vi har precis atit middag pa stranden framfor solnedgangen och trivs over att vara tillbaka bland civilisationen igen.

Nu vill vi ga for malayerna rojer sa mycket pa taket sa det later som att de snart ska ramla in pa ovantat besok! Vi som inte har nå Gevalia.

Vi far se vad som hander de nastkommande dagarna!

Av Annika - 6 mars 2008 13:52

2008-03-06 13:52 Koh Lipe, Thailand

Sa vaknade vi, sa hejda till de sma kattungarna och lamnade den trevliga resorten bakom oss. Riktigt trevligt stalle dar alla anstallda var hur trevliga som helst. Jag kommer att sakna "min" kattunge pelle-den-utstötta.

Val framme vid farjan kommer vi bada fram till att vi maste ta ut massor av kontanter eftersom bade Koh Ngai och Koh Lipe saknar bankomater. Det ar en kvart kvar till farjan men Fredrik springer ivag till narmsta bankomat medan jag haller vakt pa kajen. Precis nar de sista passagerarna borjar ga pa farjan och jag borjar kolla mig oroligt omkring sa dyker han upp, perfect timing! På vägen till Koh Ngai satt vi ute vid relingen och dinglade med benen. Tänk att en sån liten sak kan få en att känna sig så fri och må så bra? Ungefär som att ligga på en gräsmatta och kolla på molnen.

Koh Ngai ar en pytteliten o som enbart bestar av en lang sandstrand. On saknar en kaj och den stora baten maste darfor stanna en bra bit ut. Istallet kommer en longtail boat (liten trabat som ser valdigt thailandks ut) och hamtar upp oss och den svenska familj som ville in till stranden. Eftersom det ar de olika hotellen och resorterna som aker ut till farjan och plockar upp sina nyanlanda gaster sa tar killarna pa baten for givet att aven vi skulle bo pa deras hotell precis som familjen.
De tar vara vaskor, kastar upp dem pa en golfbil och drar ivag. Hm, jahapp? Vi gar upp mot receptionen dar en leende thailandare star och serverar apelsinjuice till de nyanlanda gasterna. Fredrik tackar och tar emot. Jag tvekar, det ar nog bara for de som ska bo pa stallet. Asch sager Fredrik, han bjuder ju. Jag raknar glasen och ser att det utan fredriks glas bara ar 3 glas kvar, familjen som ska valkomnas ar fyra.
Fredrik lamnar besviket tillbaka sitt glas.
Resorten ar fin men tyvarr alldeles for dyr sa vi far forsoka leta upp golfbilen som transporterat upp varat bagage hogst upp pa kullen, de hjalper gasterna sa de slipper ga den branta vagen med all packning. Tyvarr stjalpte de snarare oss eftersom vi inte ville stanna pa stallet, Vi fick ga hogst upp pa kullen och bara ner all var packning igen. Sedan var det bara att satta igang att leta boende. Att ga langs med stranden precis mitt pa dagen, med gassande sol och tva ryggsackar, var ingen hojdare! Till slut hittade vi till Koh Ngai Villa dar vi bosatte oss for 800 baht/natten.

Vilken paradisö! Stranden var kritvit och lång och vattnet helt kristallklart och turkost och bara en liten bit ut simmade de färgglada fiskarna runt bland korallerna. Där kunde vi ligga i en hängmatta och njuta av det totala lugnet. Mycket kortspelande som vanligt. Dessutom började Fredrik läsa en av de böcker jag tagit med mig, Sekten av Peter Pohl. Eftersom den var så psyko, en verklighetsbaserad berättelse om en familj som dras in i en sjuk sekt, så ville Fredrik hela tiden läsa upp vad som stod så till slut läste vi ut boken genom högläsningen eftersom vi båda ville läsa. Ganska mysigt faktiskt!

Trots att vi levde i paradisliknande miljö så var 2 dygn fullt tillräckligt på Koh Ngai. Rogivande, helt klart. Paradis, ja visst. Tristess, ja en aning.Ön hade sina negativa sidor. Det finns ingenting att göra eller se. Det som finns är 7 resorter som byggts upp enbart för att turister vill komma till paradiset, något annat finns liksom inte. Restaurangen serverade inte speciellt god mat och var inte sarskilt trevliga, snarare valdigt nonchalanta och oengagerade. Pudeln som gick runt i restaurangen luktade tyvarr valdigt illa sa vi var elaka nog att schasa ivag den, stackarn.
Andra dagen pa Koh Ngai sa drog det in nagot som sag ut att bli ett ovader men det brot aldrig riktigt ut. Det regnade bara i ett par timmar.

Imorse gick vi upp i normal tid, packade och at frukost. Vi begav oss sedan mot en speedboat som skulle kora ut oss till farjan. Som vanligt eftersom det ar resdag sa har det regnat och varit daligt vader. Vi kom antligen fram till Koh Lipe efter att farjan var ca 2 timmar forsenad. Pa vagen hit diskuterade vi all god svensk mat som finns och som vi saknar nu nar det ar ris och kyckling som galler for fulla muggar. Vi var nog valdigt hungriga helt enkelt!

Nu har vi atit en dyr och acklig Pasta Carbonara och surfar lite innan vi ska tillbaka till var otroligt mysiga, ehum enkla bungalow for 40 kr natten! Dar spenderar vi inte mer tid an nar vi ska sova. Det är en liten liten halmhydda med en madrass och myggnät på golvet. Vi saknar både handfat och spegel så hur vi ser ut har vi ingen aning om, troligtvis inte världens fräschaste men vi badar i alla fall!

Pa lordag aker vi till Langkawi, Malaysia. Fredriks Thailands visum gar ut da.

Njut av maten, at inte bara ris!
Don't forget about the Swedish meatballs!

Av Annika - 3 mars 2008 11:23

2008-03-03 11:23 Koh Lanta, Thailand
Idag var en ny slapp och underbar dag här på Koh Lanta, i samma stuk som gårdagen.

Jag kan inte påstå att jag sett så mycket av Koh Lanta och dess omgivningen förutom det jag sett så vi transporterat oss från staden till resorten men vad jag kan se så är det inte så speciellt här. Stranden är inte alls lika fin som på de övriga öarna, men det varierar säkert beroende på var på ön man är också. Faktum kvarstår, skulle jag välja finaste ön i Thailand skulle Koh Lanta komma en bit ner på listan.

Däremot trivs vi valdigt bra pa var resort och vi skulle gärna stanna har i ett par dagar till men nu har vi nu precis bokat batbiljetter till den lilla on Koh Ngai som tydligen ska vara valdigt fin. Imorgon aker vi dit och sen blir det Koh Lipe.

Av Annika - 2 mars 2008 13:54

2008-03-02 13:54 Koh Lanta, Thailand
Idag hade vi aterigen en slapp dag pa var favoritresort.
Sa har ser en slapp dag pa Lanta Paradise Bungalows ut:
Vi gick upp vid elva och at frukost, tog nagra partier Mulle och Rummy och sen gick vi till rummet och laste lite. Jag har last ut Man som hatar kvinnor nu. Den var bra men inte sa mycket mer. Far se om tvan ar battre.

Sedan gick vi de 20 metrarna tillbaka till restaurangen och at lunch. Vi spelade mera kort och kelade lite med de sota kattungarna som resorten precis fatt tillokning med innan vi bytte om till badklader och hoppade i poolen!
Solen var inte lika glodhet som mitt pa dagen sa jag kunde sola utan solkram, perfekt.

Efter det duschade vi och gjorde oss i ordning for middag lagom till solnedgangen over stranden. Hur fint som helst.
Mer kortspel (borjar bli rutin det dar) och nar morkret infunnit sig sa tog vi en promenad langs med stranden. Och nu sitter vi alltsa har igen, på resortens internetcafé!

Inte mycket att klaga pa, vi trivs sa bra har med det lugna lunket sa vi skjuter troligtvis upp avfarden ytterligare en dag.

Av Annika - 1 mars 2008 13:17

2008-03-01 13:17 Koh Lanta, Thailand
Vi vaknade 06.45, aterigen en vackarklocka. Jag blir tokig, jag trodde jag var pa semester?!
Vi lag och tvivlade pa om vi skulle aka pa dagens utflykt eller ej, skulle vadret verkligen tillata?
Hur som helst sa bestamde vi oss 07.10 for att satsa pa att det skulle klarna upp och 07.20 knackar var skjuts pa dorren.
Han var tidig med konsekvensen att jag inte hann vila min rygg som planerat sa tuktuk-resan var inte sa skon men det gav med sig till slut.

Val ute till havs sa var vadret faktiskt hyffsat, ett latt molntacke bara och ibland sag vi solen! Vi var saledes nojda med vart beslut att aka. Senare fick vi veta att det tokregnat hela dagen har inne pa on sa om vi valt att stanna pa resorten hade vi formodligen ocksa tyckt att vi gjorde ratt beslut som inte gav oss ut.
Vi stannade vid forsta dykstallet och alla dykare hoppade i forst. Fredrik och hans dykkompis John steg ner under vattnet och kvar lag jag med min snorkel pa ytan men jag sag massor jag ocksa! Det var sa grunt och kristallklart sa nar jag simmade in mot den lilla stranden sa simmade jag precis vid korallerna. Jag sag massor av olika fargglada fiskar, sjostjarnor och sjogurkor.
Eftersom jag snorklade sjalv sa begav jag mig ganska tidigt tillbaka till baten eftersom jag fran tidigare snorkelturen har lart mig att strommen pa tillbakavagen kan vara tuff.

Fredrik och John kom upp efter 32 minuter och hade sett skoldpaddor och grejer men helt arligt sa var jag inte ett dugg avundsjuk pa de som dok, det lockar mig inte alls trots att jag förstår hur häftigt det säkert är!

Nasta dykstalle var inte alls speciellt anpassat for de som vill snorkla, det var djupt och alla fiskar var darfor valdigt langt ner. Dykarna daremot simmade in i en grotta.

Efter sista dyket sa satt jag och Fredrik och pratade med en brittisk kille som holl pa med fridykning. Han fragade vart vi kom ifran och Fredrik svarade Sweden. Nar jag sen oppnade munnen och pratade fragade han igen "Where are YOU from?". "Sweden". Varpa han svarar "Wow, you have a very American accent, you could have fooled me that you're from America". Jag ar overlycklig! Det ar andra gangen pa den har resan som nagot trott att jag ar fran USA. Sist var det den kanadensiska killen fran Koh Pangan som sa att om jag inte sagt att jag var fran Sverige sa hade han gissat pa att jag var ifran Nordamerika nagonstans och da kommer han anda sjalv darifran. Riktigt smickrad ar jag, battre komplimang kan man inte fa for engelskan!

Efter dykturen skjutsade Dave (agaren till dykforetaget) tillbaka oss till resorten och jag var tvungen att passa pa att fraga om thailandarna behover nagot korkort, de kor ju som idioter. Svaret blev:
Tekniskt sett ja, i verkligheten nej. Det kanns ju tryggt!

Nu sitter vi har aterigen och klurar pa vart vi ska ta vagen harnast och om vi ska aka imorgon eller overmorgon. Vi trivs båda så bra här och vill inte riktigt lämna samtidigt som vi vill hinna se lite till innan vi lämnar thailändsk mark.
Bade vi och ni lar bli varse om vart vi hamnar i alla fall.

Av Annika - 29 februari 2008 13:08

2008-02-29 13:08 Koh Lanta, Thailand
Sawasdee!

Vadret forbattrades nagot fran gardagens osregn men det har fortfarande varit mulet hela dagen och stundtals aven regnat.
Nog för att vi rest ett bra tag nu men vi har haft det körigt, fullt fart med att hinna se allt som ska ses och upplevas men här på resorten har vi verkligen funnit lugnet. Vi bor långt bort från civilisationen på ett mysigt ställe direkt på stranden med riktigt trevlig personal. Vi spelar kort, äter god mat eller busar i poolen i timmar. Vi har lånat en liten boll att leka med och då kan man enkelt fördriva några timmar, vi är nästan värre än barnen, haha! Eller varför inte en kvällspromenad på stranden i solnedgången? Vi och krabborna.

Imorgon hamtas vi upp av en taxi 07.30 har utifran ingenstans (som sagt resorten ar mysig men ganska sa "off") for dykturen. Fredrik ska dyka (modigt!) och jag vagar mig bara pa att snorkla. Vi ska ut till nagot nationalomrade har i krokarna nagonstans.

Pa sondag antar jag att vi drar vidare, fragan ar bara, till vart?
Antingen tar vi en liten o soder om Koh Lanta, kanske Koh Jum eller sa aker vi direkt till Koh Lipe.
Den som lever far se.

Nu ska jag leta runt lite pa natet efter lampliga tankbara oar, sen ska jag ga och ata efterratt i serveringen. Tror det blir en thai-pannkaka med choklad, det later gott.

Over and out!

Omröstning

Hur hittade du till min blogg?
 Genom att jag nämnde den
 Via en sökmotor
 Via en länk/någon annans blogg